Buckaroo Support

Refund

Het is mogelijk om een betaling vanuit de Buckaroo Plaza te refunden. Zoek hiervoor de transactie op in het transactieoverzicht en klik deze aan om in het transactiescherm te komen. In het transactiescherm moet op de knop acties worden geklikt om deze open te klappen. Indien het uitvoeren van een refund mogelijk dan wordt de optie refund getoond.

In het refundvenster kan het te refunden bedrag worden aangepast. Er kan nooit meer worden gerefund dan wat de klant heeft betaald: die controle wordt door Buckaroo uitgevoerd. De betaalmethode Sepa Direct Debit (incasso) kent een extra risico in het geval van refunden: Hier moet worden opgelet dat ook na het refunden van een Sepa Direct Debit betaling de klant nog steeds het storneringsrecht behoudt en een stornering na een refund kan uitvoeren. In dit scenario zal de klant dan twee keer het eerder betaalde bedrag terug ontvangen. Wanneer de factuur is beschermd met Credit Management, zal deze actief worden en alsnog vragen om een betaling ter grootte van de strono.

Refunds kunnen alleen worden verwerkt wanneer het Buckaroo saldo hiervoor toereikend is. Mocht dit niet het geval zijn dan wordt het refund verzoek in een wachtrij geplaatst welke u in de Buckaroo Plaza terug te vinden is bij Transacties > Afgewezen refunds en betaalopdrachten. Wanneer het saldo weer toereikend is kan vanuit dit wachtrij de refund opnieuw worden verzonden.

Verder kan er via het refundscherm ook een omschrijving worden meegegeven voor de refund welke op het rekeningafschrift van de klant kan worden getoond. Belangrijk bij een refund actie is dat de facturen met credit management ook een credit nota krijgen. Zonder de creditnota zal het creditamanagement direct na de refund alsnog actief worden.

Refund mislukt of niet uitgevoerd / On hold

Het kan voorkomen dat een refund in de wachtstand (status 793) blijft staan. De reden daarvan is vrijwel altijd dat het saldo voor refunds te laag is.

  • U kunt het saldo aanvullen via Rapportage > Rekeningafschriften > Saldo aanvullen. U kunt ook wachten tot het saldo hoog genoeg is.
  • Vervolgens voert u de refund alsnog uit via Rapportage > Afgewezen refunds en betaalopdrachten > refund(s) aanvinken > Selectie opnieuw uitvoeren.

Let op: Als een refund in de wachtstand staat, is het niet mogelijk een nieuwe refund aan te maken! Dit is om te voorkomen dat een refund dubbel wordt aangemaakt (en dus dubbel wordt uitgevoerd).

Een refund kan ook afgewezen (status 690) worden. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • Het bedrag dat u probeert te refunden is hoger dan het bedrag van de originele transactie.
  • Zoals hierboven aangegeven: er staat al een refund in de wachtstand en u probeert een nieuwe aan te maken. De nieuwe poging zal meteen afgewezen worden.
Wat is de verwerkingstijd van een refund?

Tussen het moment van het uitvoeren van de refund en het moment dat het bedrag daadwerkelijk op de rekening van de klant staat, zit een bepaalde verwerkingstijd. Deze verwerkingstijd verschilt per betaalmethode.

Betaalmethode Aantal dagen
iDeal 2 werkdagen
Creditcards 1 tot 4 weken (afhankelijk van de bank die de kaart heeft uitgegeven)
Sofortbanking 4 werkdagen
Bancontact 2 werkdagen
EPS 4 werkdagen
PayPal +/- 2 werkdagen