Wij gebruiken cookies om er voor te zorgen dat wij u de beste gebruikerservaring kunnen bieden op deze website. Als u verdergaat zonder uw instellingen te wijzigingen, gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met het ontvangen van alle cookies op de Buckaroo website. Als u dat wenst, kan u uw cookie instellingen op elk moment wijzigen. Meer informatie
Dit bericht niet meer tonen

IDEAL

Logo ideal betaalmethode.jpg

iDEAL is de naam voor het in het najaar van 2005 geïntroduceerde, gezamenlijke online banksysteem in Nederland. Dit systeem is ontwikkeld door de Rabobank, ABN AMRO, ING en Postbank en ondertussen hebben ook de andere, grote banken zich aangesloten bij deze samenwerking.

Met iDEAL kunnen uw klanten hun aankopen op het internet direct betalen vanuit hun eigen vertrouwde internetbankieromgeving. Aangezien 10 van de grootste Nederlandse banken hieraan meedoen, wordt iDEAL momenteel gezien als dé standaard voor online debitcard betalingen binnen Nederland.

Bereik

iDEAL is de meest gebruikte betaalmethode in Nederland. De volgende banken zijn op dit moment aangesloten bij iDEAL:

Gebruik iDEAL in eigen App

Omdat steeds meer Merchants gebruik maken van een App om klanten bestel- en betaalgemak te geven, heeft Buckaroo hiervoor de aandachtspunten benoemd. Deze zijn beschreven op de pagina App en betalen. Ook is op die pagina voorbeeldcode te vinden die de bank App de ruimte geeft om veilig de iDEAL transactie af te ronden zonder dat het betaalproces verstoort raakt, zonder dat het functioneren van de App van de Merchant hierdoor negatief wordt beïnvloed.

Voordelen

De betaalwijze iDEAL biedt u de volgende voordelen:

Werking

De processing van iDEAL loopt niet via een acquirer; de banken hebben ieder een eigen “Processor” aangesteld. Om die reden heeft Buckaroo een separate iDEAL connectie ontwikkeld. U als merchant merkt niets van deze separate connectie, want om het voor haar klanten zo eenvoudig mogelijk te maken, heeft Buckaroo een Plug&Play connectie gemaakt. Hiermee kunt u binnen een paar uur live met de betaalmethode iDEAL.

In het kort verloopt een iDEAL transactie als volgt:

Betaalproces

Het gehele proces van een iDEAL transactie begint op het moment dat de consument een webwinkel bezoekt en daar het product vindt dat hij wenst te kopen. Hoe een betaling via iDEAL vervolgens verloopt, staat hierna in een aantal stappen beschreven:

Stap 1: Selecteren van betaalwijze en bank

Als de klant voor betalen via iDEAL kiest, wordt er een beveiligde verbinding gemaakt met de Buckaroo Payment Engine. U kunt zelf kiezen of de klant de betaalmogelijkheden te zien krijgt op uw eigen betaalpagina of op de Buckaroo checkout. Het is aan te raden om dit op uw eigen pagina te laten kiezen om zo het aantal stappen voor de consument te verminderen. Wanneer de klant voor betalen met iDEAL kiest, kan hij direct zijn eigen bank kiezen - op uw eigen pagina of de Buckaroo checkout pagina - en via die bank zijn transactie doen.

Stap 2: Aanmelding in internetbankieromgeving van eigen bank

Nadat uw klant de keuze voor een bank heeft gemaakt komt hij in zijn vertrouwde internetbankieromgeving terecht. Hier kan de klant inloggen waarna een overzicht van de transactie wordt getoond. Uw klant kan vervolgens de voor hem bekende aanmeldprocedure en goedkeuringsprocedure doorlopen.

Stap 3: Afronding van de betaling

De betaling wordt nog eens samengevat voor de klant en de klant kan op een knop klikken om terug te keren naar de webshop. Buckaroo krijgt de melding dat de betaling succesvol gedaan is en registreert dit in haar database. U ontvangt een realtime statusterugkoppeling van de geslaagde transactie.

Stap 4: Succespagina

Na de betaling komt uw klant terug in de door u opgegeven responsepagina.

Informatie op het afschrift van de debiteur

Per bank verschilt de volgorde en inhoud van de transactiedetails op het afschrift. Om de diverse varianten inzichtelijk te maken, zijn hieronder de details van de Nederlandse banken uitgeschreven.
Let wel : het betreft een indicatie van de informatie op het afschrift. Banken vernieuwen hun backoffice systemen regelmatig en daarmee kan de getoonde informatie door de bank binnen de mobiele app afwijken van de online-omgeving en die van de fysieke afschriften. Vermeldenswaardige afwijkingen kunnen worden gemeld aan Buckaroo Support, zodat we deze veranderingen kunnen onderzoeken en aanpassen.

Ingediende gegevens:

Rabobank

Van rekening Tenaam gestelde + NLxxBANK0123456789
Bedrag €0,01
Naar rekening Buckaroo Stichting Derde Gelden + NLxxBANK0123456789
Omschrijving Test1122334455 + iDEAL trx nummer + Test iDEAL transactie + Sub ID
Via iDEAL
Verwerkingsdatum xx-xx-xxxx
Rentedatum xx-xx-xxxx
Referentie xx-xx-xxxx uu:mm:ss + iDEAL trx nummer

Tips

Transactieoverzicht

De iDeal-transacties zullen net als de transacties gedaan met andere betaalmethoden, direct opgenomen worden in het transactieoverzicht in de Buckaroo Payment Plaza. Ook in de maandrapportages worden de iDeal-transacties uiteraard meegenomen. Zo heeft u als merchant altijd een goed inzicht en overzicht van alle aan u betaalde bedragen.Lees meer over:

Aanvragen

De betaalmethode iDeal is volledig geïntegreerd in de Buckaroo Payment Engine. Het is een Plug & Play koppeling die binnen een paar uur geïmplementeerd kan zijn in uw webwinkel. Buckaroo begeleidt u in dit proces en zorgt dat u zo snel mogelijk iDeal kunt accepteren in uw webwinkel. Als merchant hoeft u dus niet zelf de koppeling met iDeal te programmeren en hoeft u ook geen eigen beveiligingscertificaten te regelen.

Wilt u aan de slag met iDeal om deze betaaloptie ook aan te kunnen bieden op uw webshop, stuur dan een e-mail naar sales@buckaroo.nl voor meer informatie. Nadat de aanvraag is gestart kunt u voor updates hierover terecht bij info@buckaroo.nl.

Implementatie

Klik de service iDEAL beschrijving voor meer informatie over de implementatie van iDeal. De implementatiehandleidingen voor alle betaalmethoden en gateways, inclusief voorbeeldcode en certificaten is in één bestand beschikbaar. Kies onderstaande knop om het bestand te ontvangen.

Handleidingen.png

Lees hieronder meer over:

Vragen?

Mocht u nog vragen hebben:

Zie onze FAQ voor veelgestelde vragen.